Vi behandler // Ondt i lænden / iskiassmerter // Ondt i lænden

Rigtige mange oplever at have ondt i lænden!

Ondt i lænden, hold i ryggen, lumbago, hekseskud,  låsning i ryggen eller lændesmerter, som defineres som smerter i området, fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår. Ondt i lænden og lændesmerter er nok den mest hyppige form for smerter, som vi ser på klinikken. Betegnelsen uspecifikke  lændesmerter står for ca. 80-90% af tilfældene af lændesmerter. Vi kalder det uspecifikke lændesmerter når vi  har udelukket, at der er noget alvorligt galt fx diskusprolaps eller en gigtsygdom.

Årsager og symptomer

Det er nærmest umuligt at pege på en enkelt  udløsende faktor, der forsager ondt i lænden og lændesmerter. Det som langt de fleste lændesmerter er det, som vi kalder uspecifikke eller mekaniske lændesmerter. Det er meget svært at sige, hvad der præcist her gør, at du får ondt i lænden – det er ofte en række forskellige faktorer der gør, at leddene ikke kan bevæge sig frit og du får ondt i lænden.

Når du har ondt i lænden og lændesmerter, så vil du også kunne opleve, at smerten ”stråler” ned i det ene eller begge ben. Smerter i balder og/eller ben kaldes i daglig tale for "iskias smerter". Iskias smerter kan opstå hvis der er irritation af iskiasnerven der løber på bagsiden af benet, eller hvis der er irritation i muskler og led i ryg, bækken, hofter, knæ eller fødder.

Diagnose og behandling

Ved et besøg hos os, vil vi stille diagnosen ud fra en grundig undersøgelse. Undersøgelsen fokuserer ikke kun på det område, hvor du har ondt, men på hele kroppen med fokus på årsag og sammenhæng. Vi tester din rygs og leddene i kroppens bevægelighed, vi tester dine muskler og sikrer, at der ikke er nerver i klemme – alt sammen for at udelukke at der tale om en diskusprolaps eller anden alvorlig sygdom. Det kan i nogle tilfælde være nødvendig at tage et røntgenbillede eller lave en MR-scanning.

Efter at have stillet diagnosen ondt i lænden eller lændesmerter, vil vi behandle dig med manipulations behandling, hvor vi sætter leddene på plads og sikrer bevægelighed.

Fremtidsudsigter

I langt de fleste tilfælde med ondt i lænden og lændesmerter vil du opleve en markant bedring i løbet af de første uger efter behandlingen. Du skal dog forvente, at du kan have genere i nogle måneder. Som regel vil du ikke opleve nogle længerevarende gener, der har indvirkning på dit liv.

Du kan læse mere om ondt i lænden og lændesmerter på www.kiropraktorguide.dk