Vi behandler // Ondt i lænden / iskiassmerter

Ondt i lænden / iskiassmerter

Har du ondt i lænden og ståler det måske også ned i benene? Så kan vi sikkert hjælpe dig! Lænde- og iskiassmerter er et af de hyppiste problemer, som vi behandler i klinikken og har stor erfaring med.

Her på siden har vi samlet nogle af de mest typiske lidelser, som vi oplever i lændeområdet hos vores patienter.

Smerter i lændeområdet opstår typisk over længere tid, når leddene eller musklerne i lænd og bækken overbelastes. På et tidspunkt, når irritationen er stor nok, reagerer musklerne ved at spænde op og begrænse leddenes bevægelighed. I lette tilfælde gør det ikke decideret ondt i lænden, men du mærker det kun som let stivhed - særligt om morgenen. Du vil herefter få oplevelsen af at være træt og øm i lænden - en fornemmelse af, at ryggen ikke kan bære. Allerede på dette tidspunkt vil det være en godt ide at søge behandling for ikke at få et akut lændehold. Symptomerne kan udvikle sig til smerter i ryggen som også kan give smerter som stråler ned i benene. Smerter der stråler ud i balder, baglår og resten af benet kaldes i daglig tale for "iskias smerter". Iskias smerter kan opstå hvis der er irritation af iskiasnerven eller hvis der er irritation i muskler og led i ryg, bækken, hofter, knæ eller fødder. Det beskrevne er en langsom opstart på problemet, men skaden kan også opstå pludseligt.