Vi behandler // Problemer i arme og ben

Problemer i arme og ben

Der er flere årsager til, at problemer i arme og ben bliver behandlet under et. Dels har klinikkens behandlere særlig ekspertise indenfor behandlingen af netop dette område, dels påvirker funktionen i tilsvarende led i arm og ben (f.eks. albue/knæ) hinanden, og dels påvirker leddene i den enkelte ekstremitet  i arme og ben i stor udstrækning hinanden (f.eks. fod/hofte) Disse skader kan naturligvis opstå i almindelig daglig brug, men idrætsudfoldelse er en meget hyppig årsag.

Ankelforstuvning
Forstuvninger i anklerne bliver desværre sjældent genoptrænet ordentligt. Ofte vil den indre blødning, der kan ses som en misfarvning på den ene eller begge sider af anklen, efterlade arvæv. Dette arvæv vil i større eller mindre grad forstyrre den normale ledbevægelighed, og senere vil andre led i foden blive påvirket, særligt forfoden og storetåens grundled. Dette påvirker igen fodens evne til at fjedre, at stødabsorbere, og på den måde vil problemer i foden med tiden brede sig opefter. Lokalt vil de forringede mekaniske forhold kunne forårsage en række smertetilstande såsom:
– forfodsnedfald
– hælsporer
– achillessenebetændelse
– skinnebensbetændesle.

Knæskader
Knæskaderne ses bl.a. i mange sportsgrene, hvor der foretages hurtige skift af retning, såsom fodbold, håndbold, badminton og ikke mindst skiløb. Disse påvirkninger efterlader ændringer i knæenes normale mekanik som medfører smerte og ofte også hævelse.

Hofteleddet
Hofteleddet påvirkes enten indirekte via fod- eller knæskader eller direkte ved fald på hofte/sædepartiet. Da flere af hofteleddenes vigtige støttemuskler dels også er støttemuskler for knæene, og dels medvirker til stabiliteten i bækkenet, vil hofteproblemer ofte brede sig, ikke alene til knæene, men også til lænden.

Ondt i håndleddet kan have mange årsager.
Det er faktisk kun en minoritet, som udspringer fra selve håndleddet. En stor del udspringer fra tennis- og golfalbueproblemer som giver seneskedehindebetændelse og/eller karpaltunnelsyndrom. En lille del er såkaldte henviste smerter fra muskelproblemer i skulderområdet.

Smerter i albueleddet
Ondt i albueleddet kan i mange tilfælde tilskrives irritationstilstande enten på ydersiden – den såkaldte tennisalbue – eller på indersiden - golfalbuen. De er oftest en kombination af ledmæssige og muskulære problemer, men generelt er albueproblemer komplekse med stærke påvirkninger fra håndled, skulder og halshvirvelsøjle.

Skulderleddet
Skulderleddet er et særdeles bevægeligt led, men netop derfor også et meget udsat led. Ved f.eks. fald eller ved at række om på bagsædet af bilen kan leddet overbelastes og "nødbremsen" træder i kraft.

Den "frosne skulder" er et lidt overbenyttet begreb og kan retteligt kun bruges, når leddet er så begrænset i sin bevægelsesfrihed, at armen kun kan føres 10-20 grader ud fra kroppen. Man kan sige at en række af de situationer, der i dag benævnes som frossen skulder, med tiden vil udvikle sig til det, hvis de ikke behandles ordentligt i tide. Behandlingen af forstadierne er dog væsentligt nemmere og meget hurtigere end ved den fuldbyrdede frosne skulder.

Kiropraktisk behandling af armenes led søger at genskabe normal ledbevægelighed for derved at afslappe muskulaturen og fjerne smerter og ubehag. Efterbehandling med massage eller akupunktur er væsentligt. Korrektion af armenes led vil også medvirke til at hele skulderpartiet afslappes og dermed hjælpe til en hurtigere afklaring og forøget stabilitet af behandling af eventuelle nakkegener