Vi behandler // Sportsskader

Sportsskader

Forstuvet ankel
En forsuvet ankel kan efterlade stivheder i fodleddet med smerter og nedsat funktion til følge, men ofte er disse stivheder asymptomatiske. Blot efterlader de foden i en lidt stivere og svækket tilstand. Det er normalt ændringer, der sker så gradvist, at man vænner sig til det og ikke registrerer, at der er et problem - før det bliver fjernet. Der kan efter den første skade opstå en forøget tendens til gentagne forstuvninger/ forvridninger. Denne tendens vil også kunne fjernes eller reduceres ved behandling.

Som en konsekvens af dette eller ved selvstændige påvirkninger, kan der opstå:
– smerter i svangen (svangsenebtændelse)
– forfodsnedfald
– hælsporer
– smerter i achillessenen (achillessenebetændelse)
– skinnebensbetændelse.

Problemer i knæet
Vi behandler ofte både lidt uspecifikke knæsmerter, men også mere veldefinerede problemer som:
– springerknæ
– løberknæ
– bruskskade bagpå knæskallen (chondromalacia patella)
– Osgood-Schlatters syndrom hos teenagere.

Mange af disse problemstillinger giver spændinger i musklerne i benet, hvilket svækker vævet og gør fibersprængninger meget hyppigere. Med alle disse skadestyper gælder, at behandling af ikke kun den aktuelle skade, men også den bagvedliggende årsag giver det hurtigste og mest holdbare resultat.

Smerter i lysken
Ondt i lysken er en problemstilling, hvor vi selv synes, at vi har stor erfaring og glimrende resultater af behandlingen. Det er et komplekst problem og en stor faglig udfordring.

For idrætsfolk, som dyrker udholdenheds- sportsgrene
 som f.eks. marathonløb, er det ofte marginaler der tæller. Ved problemer i brysthvirvelsøjlen vil der skabes en nedsat evne til at udvide brystkassen og dermed give en nedsat lungekapacitet. Rettelse af disse fejl sammen med vores sædvanlige helkropslige gennemgang kan være med til at sikre, at marginalerne er på ens side.

Klinikken har gennem mange års behandling af og stor interesse for løbere og gymnaster opnået stor erfaring indenfor behandling af netop disse felter.