Vi behandler // Hovedpine / migræne

Hovedpine / migræne

Først og fremmest må det siges, at hovedpine kan have mange årsager. Den kommer i mange afskygninger fra let, irriterende spænding i baghovedet over dunkende spændingshovedpine, trykkende nakkehovedpine til migræne. Frekvensen er også meget forskellig, fra hovedpine ved menses og ægløsning for kvinder, til flere gange om ugen og hos nogen næsten daglig, kronisk hovedpine. Følgesymptomerne er også varierede fra ”kun” smerter til træthed, kvalme, opkast og synsforstyrrelser

I langt de fleste tilfælde er der en simpel forklaring på hovedpinen, og når klinikkens mange fagspecialer samarbejder, kan vi fjerne eller formindske hovedpinerne fra de fleste af vores patienter. 25% af vores patienter har hovedpine, så det er en gruppe vi har stor erfaring med.

De to mest almindelige former er spændingshovedpinen og nakkehovedpinen. De er forskellige både af årsag og præsentation.

Spændingshovedpinen
kommer oftest lidt op ad dagen. Den kan sidde i det meste af hovedet, men mest i tindingerne. Den kan udløses af næsten hvilket som helst led/muskelproblem i kroppen, for uanset hvor i kroppen en eventuel skævhed måtte forekomme, er kroppen refleksmæssigt forpligtet til at sætte hovedet/øjnene i vandret for at holde balancen. De sidste muskelgrupper, som kroppen spænder for at rette kroppen op, er baghoved- og kæbemuskulaturen. Det er disse spændinger, som udløser hovedpinen. Spændinger i kæbemuskulaturen kan også, hvis spændingerne er til stede over meget lang tid, give anledning til egentlige kæbeproblemer med morgenømhed, natlig tænderskæren eller kliklyde.

Nakkehovedpinen
vågner man for det meste med. Man får ondt i nakken, særligt i baghovedet, og smerterne kan stråle frem til panden over eller bag øjnene, og hovedpinen er gerne mere voldsom i styrke end spændingshovedpinen. Den er udløst af fejlfunktionen mellem de små led i nakken - primært i den øvre del.

Af ovenstående ses, at undersøgelse for og behandling af nakke- og hovedpine er noget at det mest komplicerede, der findes inden for faget.

Migrænen
er en om end endnu mere kompleks problemstilling. Ved behandling af migræne trækker vi ofte på mange specialer. Kiropraktorerne behandler de ledmæssige problemer, massørerne de muskulære spændinger og akupunktøren arbejder med meridianbanerne og smerterne. Vi er meget tilfredse med de resultater vi opnår. Samarbejdet betyder langt bedre resultater, end vi hver især ville have opnået.