Vi behandler // Løbeskader // Achillessenebetændelse

Achillessenebetændelse

Achillessenen er senen hvor lægmusklerne hæfter på hælbenet. En betændelse kan skyldes en overbelastning, f.eks for hurtig øgning i træningsmængde, eller ledlåsninger i ankel, knæ, hofte eller andre steder. Smerterne er lokaliseret lige over/omkring hælen, og forværres ved f.eks trappegang.

Diagnose: Achilles tendinopati

Hvad forståes med betændelse i achillessenen?
Achillessenen er den sene der forbinder lægmusklens 3 muskler med hælen og har til funktion at give afsæt ved gang, løb og spring. Betændelse i achillessenen er en tilstand, hvor der opstår mikrotraumer/små skader i senen som følge af for meget spænding i lægmusklen eller overbelastning/gentagne belastninger ved f.eks. løb eller spring. Da achillessenen er dårligt forsynet med blodkar, vil opheling af skader foregå meget langsomt. Det er en almen sandhed, men særligt ved achillessenebetændelse er det sådan, ar hvis tilstanden fanges tidligt i forløbet behandles achillessenebetændelse nemmere end ved kroniske tilstande.

Symptomer ved achillessenebetændelse.
Som regel oplever patienter med achillessenebetændelse smerter lige over tilhæftningen af senen, ca. 3-5cm over hælen. Ved akut betændelse i achillessenen opstår smerterne over 1-2 uger, mens det ved kroniske achillessenebetændelser kan vare flere år, hvor smerterne svinger meget. Der er som regel smerter i achillessenen ved påbegyndelse af løb- eller springaktivitet, som så forsvinder når man er blevet varm. Smerterne kommer så igen indenfor 1-2 timer efter endt aktivitet, hvor kroppen er kølet lidt ned igen.

Arsåger til og mulige risikofaktorer for at udvikle achillessenebetændelse
Øget spænding i lægmusklerne kan give mulighed for at udvikle achillessenebetændelse fordi musklen og dermed senen pga spændingen får en forringet blod- og dermed næringstilførsel. Det gør musklen sårbar over for selv mindre belastninger. Spændingen kan komme af ledmæssige fejl i enten knæ eller fod. Overdrevet stræk af senen, ved f.eks. at lande fra et højt hop er andre mulige ricisi. En tredje vil være overbrug ved løb på hårdt underlag. Ufleksibel sene efter manglende udstrækning eller tidligere fiberskader samt manglende opvarmning er en vigtig årsag. Forskellige fodproblematikker koblet på forkert skovalg er også en hyppig årsag til achillessenebetændelse. En sidste meget hyppigt forekommende årsag er for hurtig træningsøgning.

Behandling af achillessenebetændelse
Akut achillessenebetændelse behandles konservativt (uden kirurgi), hvis der ikke er mistanke om fuldstændig ruptur/bristning af senen. Nedkøling med is er en vigtig komponent i den akutte del af problemet. Behandling af leddene i fod og ankel med kiropraktisk manipulation er næste skridt sammen med let udstrækning af senen. Efter nogle dage kan der begyndes med stille og rolig belastning i form af hæl-løft på f.eks. trappe samt fortsat udstræk af achillessenen. Det er også en god ide at bruge is efter endt træning, da dette fremskynder ophelingen og sænker risikoen for tilbagefald. Rådgivning om valg af den rigtige løbesko er også en vigtig faktor for at undgå at få tilbagefald af irritationen i achillessenen.

Prognose ved achillessenebetændelse.
Ved akutte tilstande er prognosen ved achillessenebetændelse meget god. Ved korrekt behandling vil løberen normalt være klar efter ca. 4-6uger. Ved manglende behandling og rådgivning vil der være stor risiko for tilbagefald, og dette sker oftest ved for tidlig tilbagevenden til anstrængende aktivitet og/eller med forkerte sko og andre dårlige vaner, som man ikke er kommet af med. Der ses nogle gange fortykkelse af senen, som giver øget risiko for ruptur/fuldstændig bristning, især hvis man har fået mange injektioner af steroid/blokade. Aktivitet bør ikke genoptages før senen kan sammenklemmes mellem tommel og pegefinger uden at være øm.

Forebyggelse af achillessenebetændelse
Der er mange tiltag man kan gøre for at mindske risikoen for at udvikle achillessenebetændelse. Ud over at sikre sig god mekanisk tilstand i benets led og muskler er de to vigtigste forholdsregler at varme godt op inden anstrængende aktivitet, og at udstrække achillessenen efter aktivitet. En tredje meget vigtig forebyggende faktor er at være disciplineret med at ikke øge sin træningsintensitet for voldsomt, når man følger et træningsprogram. Benyt 10%-reglen, som siger at træningen ikke må øges med mere end 10% om ugen. Man bør undgå højhælede sko samt at løbe i forkerte sko. Et sidste tiltag for at mindske risikoen for betændelse i achillessenen er at tabe nogle kilo, hvis man er overvægtig. Dette vil dramatisk mindske belastningen på senen.

Ved valg af løbesko skal man være kritisk, og ikke altid vælge en sko med pronationskile selv om man ser at fodsvangen falder lidt ind ved belastning. Fodsvangen skal i sin naturlige mekanik falde mellem 1 og 3cm ved normal afvikling af løb og er et udtryk for at svangsenen, der løber ind under foden fra hælen til forfoden, har sine elastiske og stødabsorberende egenskaber intakte. Det er kun de færreste der skal bruge en støttende kile for at undgå skade i mellemfoden ved løb.