Vi behandler // Løbeskader // Bruskskade på knæskallens bagside

Bruskskade på knæskallens bagside

Diagnose: Chondromalacia patellae

Knæskallen glider i en fure på lårbenet ved stræk og bøj af knæet og holdes på plads af ledbånd og den store lårmuskels fire dele. Hvis der er ubalance i en af lårmusklens dele, kan trækket på knæskallen blive skævt, og der sker en øget gnidning på bagsiden af knæskallen. Knæskallens brusk kan med tiden tage skade. Årsager til ubalance i lårmuskelen kan være et dårlig fungerende knæled, hofteled eller bækkenled. Det kan også skyldes aktivitet/træning, der har gjort dele af musklen stærke og andre dele mindre stærke, der igen evt. kan skyldes manglende bevægelse i ankelled eller hofte. Lårbenets og underbenets stilling og bevægelsesmønster kan også give skævt træk/øget belastning på knæskallens bagside.

Bruskbeskadigelsen kan i visse tilfælde opstå i sammenhæng med løberknæ (infrapatellar tendinosis) eller andre former for smertesyndromer i området.

Bruskbeskadigelsen på knæskallens bagside forekommer oftere hos kvinder end hos mænd, og findes i alle aldersgrupper, dog især hos ældre.

Symptomer
Patienter med bruskbeskadigelse bag på knæskallen oplever knæsmerter ved at gå op og ned ad trapper, smerter ved løb, smerter i forbindelse spring, smerter ved at sidde på hug, eller, når det er særligt slemt, også smerter bare ved at gå almindeligt.

Smerterne ved løb kommer ofte ved løbets begyndelse, aftager når man er varmet op, for at så evt. at vende tilbage senere under løbeturen.

Behandling
Kiropraktoren kan i samarbejde med en fysioterapeut sørge for at henholdsvis genoprette mobilitet/normal bevægelse i leddene og hjælpe med at styrke muskulatur, der trænger til mere styrke, evt. udspænding af for stram muskulatur. Dette vil fjerne den unormale belastning på knæskallens bagside og vil give ro til at brusken kan hele op.

God