Behandlingsformer // Træningsøvelser // Øvelser for løberknæ

Øvelser for løberknæ

Hvis du er så uheldig at blive ramt af et løberknæ, så vil det være en god ide at følgende nedenstående program og øvelser, mens du er i behandling.

1. Start med aflastning fx i form af svømmetræning. Det vigtigste er, at du ikke laver aktiviteter, der udløser smerten.

2. Når du ikke oplever så mange smerter fra dit løberknæ, kan du begynde at lave strækøvelser. Fx kan du prøve at udspænde ydersiden af benet og spænd hoftebøjermusklerne.

3. Når du kan gennemføre strækøvelserne uden det gør ondt, så kan du begynde at lave styrketræning. En god øvelse er at stå med det "dårlige" ben å en 5-10 cm forhøjning og med låst knæ. Sænk det raske ben ned til underlaget. Hæv det så til samme niveau som det "dårlige" ben. Gentag øvelsen ca. 10 gange

4. Du må ikke begynde at løbe, før du kan gennemføre øvelserne uden smerter. Husk at starte forsigtigt ud!

5. Hvis du følger ovenstående program, sammen med behandling, så vil typisk blive klar igen i løbet af 3-6 uger.