Diskusprolaps

Årsager og symptomer

En diskusprolaps er en udposning på en af bruskskiverne, der sidder mellem rygsøjlens hvirvler. Mange af os har dem, men det er langt fra altid, at de giver symptomer. En diskusprolaps i lænden er den, der oftest giver symptomer, mens en diskusprolaps i nakken giver de værste symptomer.

En diskusprolaps vil i de tidlige stadier ofte blot give dig smerter og er derfor svær at skelne fra et almindeligt hold i ryggen. Hvis udposningen udvikler sig, vil den i lænden kunne påvirke iskiasnerven og give – udover smerter i lænden – smerter ned i det ene, eller i sjældne tilfælde begge ben. Smerterne i benene vil ofte være stærkere end dem i ryggen, og vi ser i nogle tilfælde, at en diskusprolaps kun giver smerter i benene uden at gøre ondt i ryggen. En diskusprolaps vil også kunne give en sovende eller prikkende fornemmelse i benene, og i alvorligere situationer også svækkelser af muskler.

Sidder prolapsen i nakken kan smerterne trække til armene, og vi ser den klassiske afværgestilling, hvor patienten finder lindring ved at holde armen løftet med hånden bag nakken.

Alle kan få en diskusprolaps, og ca. 25 % af 40-årige danskere får en. I de fleste tilfælde kan det være svært at pege på den direkte udløsende årsag. Vi finder ofte nedsat bevægelighed i naboleddene over og under prolapsen, og da frigørelse af disse ofte afhjælper symptomerne, vil det være logisk at antage, at de er en medvirkende årsag. Det er ikke muligt at bevise dette, så vi må nøjes med vores gennem årtier, ophobede praktiske erfaring. Undersøgelser viser at prolapser kan være arveligt betingede, og at rygning og overvægt øger risikoen. Bestemte belastninger f.eks. løft eller vridende belastninger over længere tid menes også at være knyttet til forekomsten af prolapser.

Faresignaler

Du skal være særlig opmærksom, hvis du oplever nedenstående og søge hjælp med det samme! Hvis det er uden for din egen læge eller kiropraktors normale åbningstid, skal du kontakte vagtlæge eller skadestue.

• Du mister muskelkraft i benet eller benene, så du ikke kan løfte din fod eller tæer fra gulvet eller benet svigter under dig gentagne gange.

• Du oplever nedsat kontrol med vandladning, tarmluft, afføring eller nedsat følesans i skridtet.

• Hvis smerterne er uudholdelige, og du ikke kan sove om natten.

Hør vores kiropraktor Julie og kollega Daniel fortælle om diskusprolapser. (www.kiropraktoren.dk)

Diagnose og behandling

En diskusprolaps i lænden eller en diskusprolaps i nakken diagnosticeres i de fleste tilfælde ud fra det, som du fortæller samt en grundig undersøgelse.

Et supplement til vores undersøgelse kan være en CT- eller MR-scanning. Scanningerne kan vi ikke foretage på klinikken, men vi henviser dig til et hospital. Scanningen kan dog sjældent stå alene, da det er muligt at se diskusprolapser på scanningen, der ikke giver smerter. Derfor er det vigtigt med en grundig undersøgelse for at konstatere, om smerterne stammer fra det, som er synligt på scanningen.

I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt med en operation for at komme sig efter en diskusprolaps. Den kiropraktiske behandling af prolapser er så veldokumenteret, at sygesikringen giver særligt forhøjet tilskud til prolapspatienter hos kiropraktor. Behandlingen af en diskusprolaps i lænden eller nakken består af flere forskellige elementer. Vi finder ofte ledlåsninger i leddene over eller under prolapsen. Frigørelse af disse led virker erfaringsmæssigt vældig godt på prolapssymptomerne.  Som supplement til ledfrigørelsen kan vi give øvelser, rådgive om medicinsk behandling og om den mest hensigtsmæssige adfærd.

Vi planlægger et skræddersyet forløb sammen med dig, hvor vi følger udviklingen i dine smerter, og hvis du ikke er blevet bedre efter 1-2 måneder, vil vi sammen vurdere, hvad det næste skidt skal være.

Forløb

Ca. 90 % af alle dem, vi behandler for en diskusprolaps, vil opleve en bedring inden for 8 uger. Efter en diskusprolaps er det vigtigt, at du hurtigst muligt genoptager dine normale aktiviteter, så ryggen igen kan blive så stærk som muligt. Din krop nedbryder med tiden diskusprolapsen, men du vil indimellem kunne opleve smerter, dog vil det typisk ikke være en ny diskusprolaps, men symptomerne fra de bagvedliggende ledlåsninger.

Læs mere her: lændesmerter.

Du kan læse mere om diskusprolaps i lænden på http://www.kiropraktorguide.dk/Artikel/diskusprolaps

Læs vores seneste blogindlæg