Smerter i armene

Der er flere årsager til, at smerter i armene og benene bliver behandlet under et. Dels har klinikkens behandlere særlig ekspertise inden for behandlingen af netop dette område, dels påvirker funktionen i tilsvarende led i arm og ben (f.eks. albue/knæ) hinanden, og dels påvirker leddene i den enkelte ekstremitet i arme og ben i stor udstrækning hinanden (f.eks. fod/hofte) Disse skader kan naturligvis opstå i almindelig daglig brug, men idrætsudfoldelse er en meget hyppig årsag der kan føre til smerter i armene.

Ondt i håndleddet

Nogle håndleds- og fingersmerter er lokale, men en stor del udspringer fra tennis- og golfalbue problemer som giver seneskedehindebetændelse og/eller karpaltunnelsyndrom. En lille del er såkaldte henviste smerter fra muskelproblemer i skulderområdet.

Smerter i albueleddet

Smerter i albueleddet kan i mange tilfælde tilskrives irritationstilstande enten på ydersiden – den såkaldte tennisalbue – eller på indersiden - golfalbuen. De er oftest en kombination af ledmæssige og muskulære problemer. Men generelt er smerter i armene som følge af albueproblemer komplekse med stærke påvirkninger fra håndled, skulder og halshvirvelsøjle.

Hør vores kiropraktor Julie og kollega Daniel fortælle om smerter i albuen. (www.kiropraktoren.dk)

Skulderleddet

Skulderleddet er et særdeles bevægeligt led, men netop derfor også et meget udsat led. Ved f.eks. fald eller ved at række om på bagsædet af bilen kan der opstå smerter i armene da leddet overbelastes og "nødbremsen" træder i kraft. ”Begrebet frossen skulder” kræver lidt særlig omtale:

Frossen skulder

Den "frosne skulder" er et lidt overbenyttet begreb og kan med rette kun bruges, når leddet er så begrænset i sin bevægelsesfrihed, at armen kun kan føres 10-20 grader ud fra kroppen. Man kan sige at en række af de situationer, der i dag benævnes som frossen skulder, med tiden vil udvikle sig til det, hvis de ikke behandles ordentligt i tide. Behandlingen af forstadierne er dog væsentligt nemmere og meget hurtigere end ved den fuldbyrdede frossen skulder.

Spændinger imellem skulderbladene

For idrætsfolk, som dyrker udholdenhedssport som f.eks. marathonløb, er det ofte marginaler, der tæller. Ved problemer i brysthvirvelsøjlen vil der skabes en nedsat evne til at udvide brystkassen, hvilket giver en nedsat lungekapacitet og dermed et formindsket kondital. Rettelse af disse fejl sammen med vores sædvanlige helkropslige gennemgang kan være med til at sikre, at marginalerne er på ens side.

Hør vores kiropraktor Julie og kollega Daniel fortælle om smerter i skulderen. (www.kiropraktoren.dk)