Kan I henvise til MR-skanning?

Henvisning til MR-scanning

Det korte svar er ja, det kan vi. Det lange er, at vi omgås henvisningsmuligheden med en stor respekt. Det vil sige, at vi henviser, når vi mener, at undersøgelsen vil gøre en forskel i behandlingen. Nysgerrighed er derfor aldrig en henvisningsårsag.

Kiropraktorer med ydernummer, altså med en aftale med regionen om sygesikringstilskud til patienterne, kan henvise til MR-scanning af bevægeapparatet. På Kiropraktor.com’s klinikker i Sorø og Odense har vi ydernumre og henviser ved behov ud fra de gældende kliniske retningslinjer.

Hvem bør så MR-scannes?

Kiropraktoren foretager en undersøgelse inden behandlingen af sine patienter. Herved afgøres behovet for en MR-scanning. MR-scanning er et vældig godt redskab til at visualisere pladsforhold i ryggen, eventuelle sygdomstilstande og giver i det hele taget et ret godt billede af strukturen i det scannede led. En scanning er dog et øjebliksbillede af strukturen, og strukturen afgør selvfølgelig et langt stykke af vejen, hvordan funktion bliver, men når det kommer til symptomer, kan der nogle gange være stor forskel på f.eks. det konstaterede slid på scanningen og de af patienten oplevede symptomer.

Forskningen viser, at 30-40% af alle personer uden rygsmerter har en ’ikke symptomgivende discusprolaps’, hvilket betyder, at der er stor sandsynlighed for, at en MR-scanning, som viser en prolaps, kan give et forkert billede af de reelle sammenhænge

Derfor indgår en scanning blot som en bestanddel af et samlet billede, som også udgøres af kiropraktorens undersøgelse og de oplevede symptomer. Normalt vil der ikke henvises til scanning på de første besøg hos kiropraktoren, men hvis der efter ca. 2 måneders behandling ikke er opnået et tilfredsstillende resultat, vil en scanning komme på tale for at hjælpe med at afgøre den videre plan for behandlingen.

Sætter kiropraktorer noget skævt på plads?

Hvor tidligt kan børn behandles?